Det är bara att krypa till korset, jag är medskyldig till att inte tagit förändringsledning på allvar. I ett flertal projekt så har jag som projektledare eller uppdragsgivare tagit fokus på den tekniska leveransen och underskattat den mänskliga sidan av projektet och behovet av att förbereda och leda anställda genom förändringen.
Och jag tror att vi alla sett hur förändringsledning i projekt har förminskats till ett par massmail från HR-avdelningen, en informationsträff eller ett snabbt ihopdraget event för att fira projektavslut. Förändringsledning handlar om så mycket mer än så.
För att uppnå önskad förändring, bibehålla och utveckla den vidare så krävs det att du har dina anställda i ryggen. För hur vi än vänder och vrider på det så är det är inte organisationen som förändras, det är de anställda som ändrar beteende. Om du inte har dina anställda med på resan så stannar införandet och du uppnår inte de uppsatta effektmålen.

Genom strategisk förändringsledning skapar du inte bara förutsättningar att införa en förändring. Med hjälp av en förändringsbenägna medarbetare kan du vidareutveckla förändringen.
Om man ska peka på två viktiga delar i förändringsarbetet för att få med dina anställda på resan så vill jag framhålla chefens involvering och planerad kommunikation. Precis som i vilket projekt som helst är det viktigt att ha med chefen på förändringen. Hen måste agera influencer, vara aktivt delaktig i förändringsarbetet och skapa bra relationer med nyckelpersoner i organisationen. En nyckelperson är mellanchefen. Chefen står för det strategiska budskapet och mellanchefen för det mer jordnära. Anställda lyssnar ofta bäst på sin närmaste chef, "hen förstår ju vad förändringen innebär för mig". Därför är mellanchefer viktiga för att lyckas sprida förändringen i hela organisationen.
Kommunikation pekas ofta ut som boven i dramat när en förändring går fel. Och det är mycket som kan gå fel, man kommunicerar:
försent - anställda och organisationen hinner inte ställa om varken huvudet eller organisationen
om fel saker vid fel tillfälle - anställda blir negativt inställda till förändringsresan
med fel kanaler - komplicerade budskap skapar förvirring när det kommuniceras i ett massmail istället för muntligt
med fel avsändare - anställda förminskar betydelsen och nedprioriterar förändringen
Med strukturerad förändringsledning ökar du chanserna dramatiskt att du har positiva anställda med dig på din förändringsresa. Därmed ökar du inte bara möjligheten att uppnå önskad förändring. Tillsammans med entusiastiska och förändringsbenägna anställda kan du utveckla och förstärka förändringen till nästa nivå.